Pages

|The Comrades|

25 July 2011

Day 07- A picture of someone/something that has the biggest impact on you

Ok aku amik something jer ok. Sebenarnya aku pilih this one disebabkan impact dari bengkel yang aku hadiri baru² ini. Totally make the biggest impact kat aku bhai. Bengkel Kaul yang aku hadiri 2 hari tue memang membuka seluas-luasnya pemandangan aku betapa uniknya my ethnic. I’m so proud. Sapa yang memang follow blog aku dari awal memang dah tahu who am I kan.

Ok, takpe yang baru nak kenali aku. Biar aku introduce sikit pasal aku. Aku Sarawakian and berbangsa Melanau.Orang Mukah and Melanau is the one of ethnic yang terdapat di Sarawak. Pendek kata small ethnic. Sebut jer pasal Mukah, mesti orang tanya, Melanau ke? And our Chief Minister juga orang Melanau. Very proud of it.

kaul mukah

Satu yang aku tahu pasal Melanau adalah ciri² kepimpinan yang tinggi dalam diri mereka. Ni aku baca dari sejarah pahlawan² Melanau dahulu kala macam Tugau salah seorang daripada nya.

Ok, aku tak nak cita pasal tue sebenar, yang aku nak cita betapa uniknya orang Melanau. Hah uolls jangan jeles. Time bengkel tue orang tua² yang dah banyak pengalaman pun join sekali to share their knowledge. Dari situ aku tahu asal- usul, sejarah, keunikkan and banyak lagi.

tibow

Satu lagi yang mempopularkan etnik Melanau adalah KAUL. Hah, sapa tak tahu What is Kaul all about, later on aku cita gak k.

Huh, kalau aku nak taip kat sini, memang sampai esok tak habih kot. Tunggu aku ada kelapangan nak cita kat uolls k.

Teringin nak tengok previous entry pasal 30 days challenge ni klik je sini


Terima Kasih

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NGoNgexz Copyright © 2015 Designed by MaiGraphikDesign