Pages

|The Comrades|

28 September 2014

APA ITU DIOKSIN?

Seperti yang kita sedia maklum bahawa tuala wanita yang dijual di pasaran diperbuat daripada kertas kitar semula yang dilunturkan warna dan kotoran melalui kaedah pengklorinan sebanyak 6 kali proses pelunturan. Bahan kimia yang digunakan menghasilkan tuala wanita yang putih bersih tetapi penuh dengan bahan kimia kerana proses pelunturan tersebut menghasilkan sejenis karsinogen (bahan penyebab kanser) yang disebut dioksin. 

Pusat Penyelidikan Kanser Antarabangsa telah mengelaskan DIOKSIN sebagai karsinogen kelas pertama kepada manusia. Kajian perubatan membuktikan bahawa walaupun kandungan DIOKSIN dalam tahap yang rendah, ia masih mampu menyebabkan kanser payudara, kanser usus, endometriosis, kanser ovari, kemandulan, keguguran dan sakit puan yang lain.


Katakan sekali pemakaian tuala wanita = 1 kali dioksin diserap. Maknanya sekiranya anda mula menggunakan tuala wanita pada usia 12 tahun, dan jika kini umur anda adalah 28 tahun, maka anda telah telah menyerap sebanyak 16 tahun dioksin ke dalam faraj anda.

1 kali pakai      = 1 dioksin

Sekali haid       = 6 hari

Sehari              = 3 keping tuala wanita (mungkin juga lebih)

Sebulan            = 18 keping

Setahun            = 216 keping

16 tahun          = 216 x 16 = 3456 keeping

 
Itu baru pengiraan untuk penggunaan tuala wanita, belum lagi pantiliner. Pantiliner digunakan setiap hari (3 atau 4 keping sehari). Cuba bayangkan dah berapa banyak dioksin yang diserap?? 

Kajian juga membuktikan bahawa setiap wanita menggunakan lebih kurang 15000 keping tuala wanita sepanjang hayatnya (lebih kurang 35 tahun sebelum menapous).
 
Jadi dah tahukan apa keburukan memakai tuala wanita di pasaran biasa? Jom beralih ke tuala wanita LEXEE ini. Tak mahalpun utk kesihatan anda!
 

Terima Kasih

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NGoNgexz Copyright © 2015 Designed by MaiGraphikDesign