Pages

|The Comrades|

10 February 2010

Stress!!

Anda stress tak?? Mesti setiap orang pernah mengalami stress kan..tak kira la stress yang teramat ke or yang suam-suam kuku gitu.


Stephen Covey pernah memberi situasi kepada studentnya dengan mengangkat segelas air dan bertanya kepada studentnya “Seberapa berat menurut anda kira-kira segelas air ini?” Student dia menjawab mulai dari 200 g sampai 500 g. “Ini bukanlah masalah berat , tapi tergantung berapa lama anda memegangnya,” kata Covey.

“Jika saya memegangnya selama 1 min, tidak ada masalah. Jika saya memegangnya selama 1 jam, lengan kanan saya akan sakit. Dan jika saya memegangnya selama 1 hari penuh, mungkin anda harus memanggilkan ambulans untuk saya. Beratnya sebenarnya sama, tapi semakin lama saya memegangnya, maka bebannya akan semakin berat.” Renung-renungkan lak uolss. segelas air bukan penyebab stress!!


**Apa yang menyebabkan stress? Kenapa uolss boleh stress?apa penyebab utamanya?? Begitulah persoalan yang sering kita dengarkan.


Segala banyak jenis stress ni kalau uolss nak tau seperti stress di tempat kerja, stress kena tinggal bf/gf, stress takder duit tengah bulan, stress itu la ini la. Kalau tidak dikawal dengan betol boleh jadi gila kita di buatnya sampaikan kita dengar ada yang sanggup bunuh diri, kalau yang ada family kat rumah, anak bini la jadi habuannya.

Kalau student, memang sudah lali sangat kita dengar akan stress time nak final exam @ buat asaiment kan..Tol tak uolss yang masih bergelar student?**hik3** Dah nama student kan nak buat macam mana.kalau yang dah keja lagi satu hal. Keja menimbun stress, keja tak de stress gak.Hah..!!macam mana tuh?? Keja menimbun sangat sebab banyak yang nak kena siapkan, boss suruh siapkan pada sekian-sekian date kan.tue yang stress nak siapkan.Then stress bila keja takde lak sebab buhsan. Bila buhsan mula la nak buka kedai kopi, mengumpat sana sini (tapi tak semua tau),buka muka buku. lepak lama2 kat cafe.mana tak nye stress,bila lepak lama2 kat cafe, banyak pula nak order sana sini kan.kuar gak duit dari poket.alamak!!bocor lagi.tue yang stress tengah bulan poket bocor.

Memang bahaya stress ni kalau kita tak dapat manage dia betol-betol. silap hari bulan boleh bunuh diri.tue yang kita dengar di akhbar-akhbar, tv ada yang terjun bangunan la, minum racun la ini la itu la..
Terima Kasih

3 comments:

flo... said...

stress masa stdnt best gk dr keja..huhuhuhu....
stdnt life is the best ever!!!!!!!
mun dpt d repeat blt mek maok..hehhehehehe...;p

Ida Sazarina said...

cayalah ngexz!!!da jd pemberi tips2 berguna!!!good job~~

Unknown said...

@florance..yes...sokong ko florance.eventhough time student popek2 madah stress, one day mesti kita akan windu time tue kan kan

@nanajoe..besa la beb..kesedaran ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NGoNgexz Copyright © 2015 Designed by MaiGraphikDesign