Pages

|The Comrades|

18 July 2012

Pelajar boleh bawa handphone ke sekolah. Wah bestnya!!

Beberapa hari lepas tengok berita kat tv mengatakan student dibenarkan bawa handphone dan gadjet ke sekolah. Wah best kan. Untung sungguh pelajar pada hari imi. Kalau era aku dulu, cikgu tahu jer student ada bawak handphone nahas la kena rampas. Taktik kami yang ada bawa handphone g sekolah bila time spotcheck terus cari tempat selamat untuk sembunyikan handphone dari dirampas. Giler kan.




*sekadar gambar hiasan

Pelajar hari ini banyak untung dibagi kerajaan. Tapi pelajar hari ni banyak yang salah guna kemudahan yang diberi gini. Sekarang baucer buku la, duit untuk pelajar kurang kemampuan pun kerajaan bagi dengan tekad supaya semua orang boleh pergi sekolah menimba ilmu. Tapi kelebihan yang kerajaan bagi dorang salah ertikan.

Kalau aku tengok dengan kebenaran untuk membawa alat komunikasi ni g sekolah, lebih banyak keburukan dari kebaikan yang bakal berlaku kelak. Hmm.. Bukan bermaksud cemburu or fikir bukan-bukan dengan hasrat murni kerajaan kan, tapi itulah kebenaran. Budak umur 3 tahun sudah pandai bukak youtube. Hah what say you???? Tidak mustahil budak-budak lebih terdedah kepada gejala sosial apabila ibu bapa tidak memantau kegiatan mereka kan.



*sekadar gambar hiasan

Berbalik kepada pembawaan handphone ke sekolah kelak, of coz la pelajar lebih mengutamakan handphone or ipad dorang daripada mendengar leteran cikgu yang berada di depan kan. Sibuk dok whatsapp, viber,skypeing, facebooking, etc la dorang kat belakang. Sekali tengok macam concentrate je, tapi padahal dok layan benda lain.

Satu hal lagi bila student dah bawak gajet-gajet canggih gini pergi sekolah, mesti la orang beranggapan student tu anak orang berkemampuan dengan ada iphone,ipad,samsung, etc lagi gajet lain dan dan dan mereka berkemungkinan menjadi mangsa rompakan. Yer la penjenayah masa kini mesti la up to date kan. Dorang tahu yang dalam beg dorang ada gajet-gajet berharga, so merbahaya kepada budak-budak ni.


*sekadar gambar hiasan

Dari sudut lain pulak, bila budak yang kurang kemampuan tengok member dia ni dok tayang ipad, iphone yang canggih mesti la dia nak jugak kan padahal mak bapak dia kat rumah membanting tulang empat kerat mencari sesuap nasi . Dan si anak balik umah meronta-ronta mintak dibeli gajet yang berharga beribu ringgit. Hahhhh!!!!


Pikiq la sendiri kan. Aku tengok banyak keburukan dari kebaikan kebenaran bawa benda camgini walaupun sekarang era teknologi. Ini hanya pendapat dari pemikiran aku je.

- Posted using BlogPress from my iPad
Terima Kasih

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NGoNgexz Copyright © 2015 Designed by MaiGraphikDesign