Pages

|The Comrades|

28 April 2013

Kaul Mukah 2013 (Last Day ) ~ Random Picture~

Tak sangka hari ini dah last day Kaul Mukah 2013 dilangsungkan. Pejam celik sekejap je tapi dah sunburn teruk kan. Tapi takpe asalkan dapat berkaul tahun ini.Ok entri kali ni saya nak menyajikan beberapa random picture yang tak seberapa untuk tatapan umum.

 
 Antara kraftangan masyarakat Melanau yang dipamerkan ketika pameran warisan Kaul Mukah 2013
 

Gambar di atas menunjukkan pameran 'dakan' dan pembuatan 'dakan'. Menurut kepercayaan masyarakat dahulu, patung 'dakan' digunakan untuk mengubati penyakit sesuatu penyakit dan digunakan sebagai perubatan tradisonal. Upacara ini diamalkan oleh masyarakat Melanau pagan pada zaman dahulu. Akan tetapi pada masa kini masih ada segelintir masyarakat melanau yang mengamalkan upacara ini untuk perubatan tradisional.


 
Pelbagai jenis makanan dijamu di gerai- gerai komuniti. Gambar kedua merupakan makanan eksotik masyarakat Melanau iaitu ulat mulong atau lebih dikenali sebagai siet. Sejujurnya saya tak pandai makan, tetapi mereka bagitahu memang sedap, ohsem dan sewaktu dengannya. Nyaman bak kata orang Sarawak.

Pelbagai jualan produk tempatan seperti kuih kering dijual di gerai- gerai komuniti.

 
Acara pada sebelah malam diserikan dengan persembahan magika daripada anak tempatan sendiri iaitu MR Kiku dan Pertandingan Ratu Cantik @ Teluwaih Jinih.

P/S : Nak tengok previous entry saya berkenaan Kaul Mukah ni, Klik jer link kat bawah ni ok




Ok, sampai di sini sahaja review Kaul Mukah bagi tahun 2013 kali ini ok. Tahun depan jumpa lagi dan pasti akan berjumpa di Kaul Mukah 2014.....

Last sekali inilah bukti saya berada di Tapak Pesta Kaul sepanjang berlangsungnya pesta ini.


















Terima Kasih

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NGoNgexz Copyright © 2015 Designed by MaiGraphikDesign